Dionýsovo poselství (6/13)
18. 3. 2014
DIONÝSOVO POSELSTVÍ (6/13)
Stanul jsem na místě, kde se nacházelo obrovské řecké divadlo – v Epidauru. Prosil jsem tedy boha Dionýsa, aby mi pomohl přinést nějakou myšlenku mezi prací a zábavou, aby život dostal nový, hlubší a reálný smysl.
Apollón sice byl bohem umění a tvořivosti, jehož nástrojem byla vznešená lyra s krásnou melodií. Zatímco Dionýsos dokázal dát umění praktičtější rozměr a pomohl vybudovat divadlo i řecké drama, což oslovilo mnohem více diváků. Jakožto pozemský bůh měl také prostší hudební nástroj – obyčejnou píšťalu, jejíž tóny nebyly sice vznešené, ale naopak pozemštější a přístupnější obyčejným lidem. Sice to může být i o sporu mezi těmito bohy, ale oba jsou velmi důležití, aby svými hudebními nástroji pomohli povznést duši světa.
Také řecký lékař Asklépios měl hůl, s níž se opíral o zemi a díky přírodní síle země dokázal léčit nemocné. Z tohoto důvodu šestému hvězdnému chrámu bývá od nepaměti připisováno i zdravověda a lékařství. Stejně jako had ovíjející se okolo hole, byl uctíván jako pozemské zvíře symbolizující tajemné síly, které v dobrých rukách vedly k uzdravení nemocných. Ovšem cesta léčby a hledání vhodného léku byla mnohdy klikatá jako had.
Jedině rovnováha mezi prací a zábavou bývá nejlepším lékem k nalezení smyslu života. V životě je důležitá radost, zábava i zážitky, ale pokud je lidé nedokáží zvěčnit, zhmotnit, pak se ztratí v čase a zmizí bez památky. Žádný zážitek bez formy, tvaru a podoby nikdy nebude trvalý, nesmrtelný a nezapomenutelný. To je potřeba si uvědomit.
A jak je to vlastně v životě s prací? Jaký obor by si lidé měli vybrat, aby byli šťastní? Jakým směrem se mají dát?
Třináct Dionýsových chrámů související s prací:
- Chrám – tvůrčí práce s ohněm a doba setí. Důležité bývá zajiskření, zapálení a nadšení pro pracovní činnost.
- Chrám - práce k pozemským hodnotám a penězům. V tomto období je potřeba si uvědomit, co je základem života, aby měl pevnou půdu pod nohama a mohl se rozvíjet dalším životním směrem.
- Chrám – práce duševní, učení, studium a běžné povinnosti. Zde je nutné získat potřebné vědomosti, aby člověk mohl objevit a rozvinout své vrozené schopnosti.
- Chrám – práce domácí a rodinné. Nutný vnitřní rozvoj k obohacení srdce a uvědomění si citových hodnot.
- Chrám – práce související s láskou, tvořením a uměním. Rozvoj citů z předešlého chrámu.
- Chrám – vytvoření reálné jistoty jako základ pro lásku z předešlého chrámu. Manuální práce, řemesla sloužící k obživě.
- Chrám – práce na manželském životě, protože harmonické manželství je základem dobře fungující rodiny a tím i celé společnosti. Rozvody nikdy nevedou k harmonii v manželství, ale naopak k individuálním zájmům, chaosu a ztrátám. Tím netrpí pouze manželé, ale i děti a celá společnost.
- Chrám – práce související se silou jako třeba vojenství nebo se smrtí anebo v souvislosti v tajemné práci na svatých tajemstvích jako třeba alchymie.
- Chrám – práce související s vyšším vzděláním, filozofií, vyšším pravdám a dalekým cestám. Pracovní činnost „Kentaurů“.
- Chrám – „královské“ povolání, kariéra, ambice – zkrátka povolání, kde jde o postavení a moc.
- Chrám – svobodná zaměstnání, podnikání a práce na ideálech, lidství, svobodě a demokracii.
- Chrám – Nadpozemská práce související s božským posláním pro Boha a sociální záležitosti.
- Chrám – práce posmrtná – tedy pro ty, kteří se ještě nenarodili. (Např. formou tajemných duchovních dědictvích).
Obvykle si lidé vyberou jen jeden chrám, ať už souvisí s jejich znamením narození anebo často přebíhají z jednoho chrámu do druhého, což však v jejich životě způsobuje chaos. Nevýhodou je však bohužel buď jednostranné nebo mnohostranné zaměření. Málokdo jako Hérakles dokáže projít všemi chrámy postupně, sloužit všem bohům a přinést od nich něco užitečného světu. Nemá žádnou cenu zůstávat pouze u jedné práce, ale naopak bezmyšlenkovitě přeskakovat z jedné na druhou. Důležitý je moudrý řád na základě přírodních změn a ročních cyklů.
Nejmoudřejším řešením bývá následování vesmírného řádu a řídit se radami boha šestého chrámu se znamením Panny. I když to mnohdy nebývá vůbec jednoduché, a proto se hlubších pravd o světě nemůže dobrat každý, kdo si to jen zamane.
Díky Dionýse
Procestováno 25.9. – 4.10. 2013 a zpracováno v Táboře, dne 6. ledna 2014
Tomáš Vojta
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář