Jdi na obsah Jdi na menu

Po stopách bílého koně (3/14)

19. 3. 2014

CESTA DO PARDUBIC ANEB PO STOPÁCH BÍLÉHO KONĚ

     V pátek, 9.11.2012, jsem se vypravil do Pardubic se svým věšteckým uměním, abych ukázal někomu správný směr a poodhalil roušku tajemství budoucnosti. Ubytoval jsem se záměrně v penzionu Podkova a doufal jsem, že mi toto místo přinese štěstí při pátrání po pardubických symbolech.

     Již ve vlaku jsem se začetl do článku o Jeruzalémě, v časopisu Ve hvězdách, kde mě zaujala myšlenka, že prorok Mohamed měl bílého hřebce. Nebylo by na tom nic divného, kdybych zrovna nesepisoval své Táborské proroctví, nevydal se v tento okamžik do města, jehož symbolem se stal právě bílý kůň a k tomu jsem tam pobýval v období Svatého Martina, 11.11., jehož atributy jsou opět bílý kůň, červený plášť, žebrák a počátek zimního období.

 

p1230322.jpg

 

     V sobotu hned ráno se u mého poradenského stolku zastavil starší muž, který pronesl myšlenku, že musí poprosit nebesa, aby mu shůry nadělily nějaké penízky. Natož jsem si pomyslel, že peníze z nebe nikdy nepřijdou. Odtud ještě nikdy nikomu nespadly. Peníze totiž spadají pod zemský živel, hmotného života, zatímco z nebe můžeme pouze očekávat bílou holubici – Ducha Svatého neboli božskou inspiraci. Bohužel to onen pán asi nikdy nepochopí, že se nachází na špatné cestě a bude pouze čekat na zázraky, které nikdy nepřijdou. A tak jsem se hned z rána inspiroval pro sepsání svého nového článku „Skryté poselství pentagramu“, což by v souladu s pětiramenným křížem mohlo lidem pomoci najít ztracenou rovnováhu, vyhnout se chaosu a možná najít i mír mezi pohanskou a křesťanskou vírou.

     Tento den jsem nečekal žádný velký nápor lidí, ale měl jsem stále pocit, že má přijít někdo, kdo bude potřebovat odkázat na Svatého Martina. A nakonec přece jenom přišla jedna paní, jejíž dcera studuje vojenskou univerzitu a obávala se, jestli to pro ní bylo správné rozhodnutí, když se ve světě odehrávají občanské nepokoje – a to ve stále větší míře. A tak jsem jí odkázal právě na zítřejší den, 11.11., na Svatého Martina, aby jí ukázal, jak a za co bojovat, aby její život měl vyšší smysl a hlavně jí poskytl duchovní ochranu před nebezpečím.

     A když jsem pak večer usínal a díval se podkrovním oknem na oblohu plnou hvězd, tak jsem v duchu poděkoval Martinovi, že mi ukázal tajná znamení a propůjčil svého bílého koně – symbol nového literárního směru a pokroku (nový samizdat), což je duchovní cesta,  po které jsem se roku 1999 vydal a mám jí být věrný i v následujícím desetiletí. A to jsem ještě vůbec netušil, jak blízko při mně Svatý Martin stál, což jsem zjistil hned druhý den ráno – 11.11.2012.

     V neděli, 11.11., po své přednášce o snech jsem se vydal prozkoumat město Pardubice a pátrat po tajemných symbolech. Začal jsem u kostela Zvěstování Panny Marie, jejíž socha stála hned naproti ovšem s pouhými osmi hvězdami nad hlavou. Když jsem o kousek dál uviděl ještě sochu Jana Nepomuckého, ale bez svatozáře s pěti hvězdami, tak jsem si pomyslel, že ještě nejsem na správném místě. Zde se ještě bude muset „zorat“ duchovní pole, jak mi poblíž připomněli bratranci Veverkové se svým ruchadlem.

     Vydal jsem se tedy dál po rušné moderní ulici směrem k Zelené bráně. Neušel jsem ani moc kroků, když mě vpravo nahoře upoutal obraz Svatého Martina se všemi jeho typickými atributy – bílý kůň, červený plášť a žebrák. Opravdu velmi blízko, než jsem si vůbec dokázal představit. O několik dní později se mě jedna dívka ptala, kdy už konečně bude sníh. Tak jsem jí odpověděl, že to pouze záleží na Martinovi a že on sám nejlépe ví, kdy zemi zasype sněhem. Domnívám se, že ještě nechce přivézt sníh, což by lidem přineslo další starosti a problémy, a tak raději se sněhem ještě vyčkává.

martin.jpg

     Neprošel jsem hned Zelenou bránou, ale nejprve jsem se vydal ke kostelu Svatého Bartoloměje, jeden z Ježíšových učedníků, a který má ve svém jméně zapsáno: „syn oráče“, což byla spojitost s ruchadlem. Nad tímto chrámem mě zaujala sedmicípá hvězda s malým nepatrným znamínkem, a tak jsem se ujistil, že jsem na správné duchovní cestě. Otevřel jsem nádherně zdobené dveře s mnoha symboly, mezi nimiž byl i kůň, buvol, lev, dva klíče i kotvy. Uvnitř mě zaujali krásné vitráže a na nich tři symboly: rýč, dva klíče a studna, které znázorňují cestu, jak dosáhnout duchovního poznání, pokladu a moudrosti. Nad dveřmi byla ještě jedna zajímavá vitráž se samotným Ježíšem. U místního oltáře jsem poděkoval za duchovní sílu i prorocký dar, a poprosil, abych měl vždy dost klidu, abych jej mohl používat uvážlivě.

     Z kostela jsem se vydal zpět k Zelené bráně, dole pod ní jsem se zadíval na znak města a nahoře na starou legendu, která tomuto městu dalo krásu, sílu, mír, rozvoj a vznešenost. Prošel jsem bránou a ocitl se na malebném Pernštýnském náměstí, jemuž dominovala budova radnice – symbol spravedlivé moci a harmonie – jak jsem se na ní díval a zamýšlel. Duchovní symbol stability se nacházel přímo uprostřed náměstí, což byl nádherný Mariánský sloup plný zajímavých symbolů. Nahoře symbol Panny Marie stojící na půlměsíci se dvanácti šťastnými hvězdami, tajnými znameními, které po jejich nalezení a s „měsíční“ intuicí (hlasem srdce) dokáže člověk třeba i nahlednout do budoucnosti. Avšak to také znamená být zavázán tajemstvím mlčenlivosti a pouze pozorně nbaslouchat božímu hlasu, jak jsem si všiml symbolu na úpatí sloupu. Čtyři lvi v rozích symbolizují čtyři mocné síly přírody, které utvářejí náš svět, spravedlivou sílu a ochranu žen (ženský symbol koule). Na zadní straně Mariánského sousoší se nacházel magický symbol koně a nad ním Svatý Jan Nepomucký se svatozáří s pěti šťastnými hvězdami. A tak jsem zde v tichosti chvíli rozjímal a hledal skrytou pravdu o světě i životě naší doby.

p1230394.jpg

     Obešel jsem si celé náměstí s nádhernými domy i jejich domovními symboly. Nejvíce mě zaujal dům s Janem Žižkou z Trocnova. Prvním bojovníkem za svobodu a demokracii, a to už před pětisty lety, což mi připomnělo jisté duchovní spojení a přátelství těchto dvou měst – a tak jsem si zde připadal jako doma. Neméně zajímavý byl také dům u proroka Jonáše s mnoha symboly moře – a tím pravé víry v Boha a správných duchovních hodnot.

p1230405.jpg 

     Došel jsem až k nádhernému renesančnímu zámku – symbol vznešeného myšlení, svobody a lidství. Našel jsem zde další dva symboly muže a ženy – oba s rybím ocasem jako na domě U Jonáše, což mi opět připomnělo, že každý prorok bude zrozen z pravé víry v Boha. A vím o dvou těchto vizionáří, které dají světu naději v lepší zítřky.
 
     Na nádvoří zámku jsem potkal několik pávů – symbol pýchy. Všichni byli barevní až na jednoho – na bílého. A to ve mně vyvolalo další myšlenku:
 
     „Mnoho lidí, pánů i dam, jsou pyšní na své postavení a snaží se dosáhnout ještě vyššího, což je marné lidské snažení, které světu nepřináší nic dobrého. Jedině bílý páv je správná cesta pro člověka, který může být oprávněně pyšný na mír ve svém srdci a jeho nastolením mezi lidmi. Bílá je symbolem čistoty, míru a pokory. A na to můžeme být právem pyšní, protože takových lidí moc není.“

p1230461.jpg

     Přitom jsem si vzpoměl na část důležité věštby kněžny Libuše:
 
     „…Tam když přijdete, najdete muže, jak vyrábí ze dřeva práh. Od tohoto prahu pojmenujte to místo Praha. I knížata a lidé silní jako lvi se sklánějí ve dveřích, aby do nich nenarazili hlavou, stejně mocný bude i hrad, který se tam postaví. I město bude pýchou našeho národa, jehož sláva se bude dotýkati hvězd!“
 
     Kolik lidí dokáže sklonit s pokorou hlavu, jak prorokovala kněžna Libuše. Proč chce být každý nejvyšší a pyšný jako páv, když se k němu nikdo neskloní, pouze k němu vzhlíží se strachem ze zdola. Nejspíš toto bude tím, že si lidé stavějí příliš vysoké „prahy“. Vím, v dnešní době se dává více na prestiž a úspěch v tom je prý síla, zatímco pokora se bere za slabost, ale není v ní náhodou také skrytá síla, která může být mocnější, než ta první.
 
      Nakonec jsem obešel zámek a vyrazil do Tyršových sadů. Klidné místo uprostřed velkoměsta plné harmonie a krásy. Čerpal jsem klid i energii z místních stromů, které jsem si také nafotil. A jak jsem si tam rozjímal, tak mi nad hlavou proletěla sojka, jejíž modrá pírka symbolizují naději. Na to jsem si vzpomněl na pohádku o Krakonošovi, právě sojka ho upozorňovala na nebezpečí v jeho lesním království. A tak mě napadlo, jestli mi nechtěla říct, že pravé proroctví nemá lidi strašit, ale varovat před nebezpečím a ukázat cesty, jak se mu vyhnout. Sojka bývá symbolem hlasu srdce.
 
     V tomto parku jsem objevil sochu matky s dítětem kousek od březového hájku, což jsou atributy runy Beorc, která symbolizuje, že ještě existuje naděje, jak vyřešit společenské problémy a krizi na počátku 3. tisíciletí. Tato runa totiž prozrazuje, že se najde nejlepší řešení z této neutěšené situace, opravdu nejlepší. Pouze bude důležité nepřestávat věřit, neztrácet víru!
 
     Nakonec jsem vyšel z parku u památníku Osvobození vedle kostela Svatého Bartoloměje a mrkl na hvězdu s tajným znamením. A pak se už odebral na vlak a odjel do svého rodného Tábora sepsat své pardubické poselství.
 
     Zpracováno léta Páně 18. listopadu 2012
 
Tomáš Vojta
www.atlantadia.estranky.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář

Portrét

Statistiky

Online: 14
Celkem: 425839
Měsíc: 7922
Den: 731